Waarom zijn mensen toch zo lyrisch over Apple?

Door Centropy op zondag 4 maart 2012 21:58 - Reacties (24)
Categorie: -, Views: 11.550

Menig pc-gebruiker vraagt zich dit vaak af, en dan met name dus de mensen die niet primair gebruik maken van een Apple product.

Laat ik vooraf stellen dat ik geen “Fanboy” ben van wel OS dan ook, alle soorten en maten hebben zijn voor en nadelen, maar Apple weet zich laatste jaren natuurlijk bijzonder in de kijker te zetten en de cult status die het had weer tot leven gewekt te hebben. Daarom ook mijn eigen visie op wat Apple, Apple maakt.

Laten we hetgeen meteen maar inkorten en ons richten op OS X en equivalenten, waarom? Wat is er zo bijzonder aan, waarom wil iedereen het zo graag, of denken ze het te willen hebben. Je kan denken dat het bijzonder mooi afgewerkte apparatuur is, of dat de hele marketing misschien wel als een soort geloof wordt gebracht? Dit kan allemaal wel zijn, maar wat daar van waar is laat ik aan jezelf over. Nee laat ik is wat dingen noemen waarom ik denk dat iedereen zo lovend is over Mac OS, en waarom eenmaal “besmet” men ook graag anderen wil besmetten.

Het is in mijn ogen allemaal niet zo moeilijk te verklaren. De kracht van dit OS is niet alleen het OS zelf, maar de hele koerst die Apple in al zijn producten al jaren vaart en waarschijnlijk ook zal blijven varen, en meteen ook het grootste struikelpunt voor velen niet Apple gebruikers: “Apple World” of wel:“Apple Jail”. Door eigenlijk alles wat op Mac OS word uitgebracht streng word gecontroleerd of gebonden is aan allerlei regels van Apple creŽer je een gereguleerde gesloten wereld.

Even een vergelijking, als je in Nederland alle verkeer zou verbieden zijn er ook geen auto ongelukken meer. En zo komt het dat de Apple computer niet kampt met een rits aan heel veel kuren die zijn tegenhangers of collega's zoals Windows of Linux wel kampen.

De gemiddelde gebruiker zal het dan ook helemaal niet als onprettig ervaren dat er niet miljoenen programma's,“tweaks”, drivers etc. te verkrijgen zijn voor hun computer. Nee de vraag naar software en equivalenten buiten om wat met het OS word meegeleverd is niet zo groot.
Dit zien we ook vaak bij Windows gebruikers, alleen vallen die niet op boven het maaiveld.

En zo betalen dus mensen blijkbaar graag meer voor (bijna) altijd werkende spullen met alle consequenties qua vrijheid en verkrijgbare software.

De overige punten die Apple misschien wel zo populair en geliefd maken kan ik vrij kort over zijn.
“Nog” bijna geen virus of mallware voor het platform. En door veel opties weg te laten in het OS maakt het meteen ook simpeler en dus makkelijker voor de gemiddelde gebruikers. Verder heeft Apple zijn eigen manier van hoe dingen bedient moeten worden en welk knopje waar moet komen.
Tot nu toe lijkt deze keuze van Apple ze geen windeieren te leggen.

Gelukkig is de productkeuze voor iedereen vrij, en laten we dat ook zo houden. Mijn ervaring leert als men op de eerste tekenen van infectie positief ingaat tegenover de geÔnfecteerde, je vaak een eindeloze discussie voorkomt waar je toch nooit uit gaat komen. Dit lijkt misschien of ik dan toch stiekem een vooroordeel heb, maar dat is niet zo. Mijn mening is wel is dat de gemiddelde Apple gebruiker vaak wel zijn mening wil doordrukken op mensen die geen Apple gebruiken.


Ik zou blij zijn met jullie reacties, ben wel benieuwd

Volgende: Battlefield 4 - the feeling is gone 02-'14 Battlefield 4 - the feeling is gone

Reacties


Door Tweakers user YopY, zondag 4 maart 2012 22:09

"Hoe herken je een Apple gebruiker?"

"Hij zegt dat hij er een is :+"

Eerlijk is eerlijk: Apple maakt goede en goed afgewerkte producten. Macbooks voelen kwalitatief beter aan dan welke laptop ik ook maar gehad heb, en ook de ipods zitten kwalitatief goed in elkaar, niks geen loszittende knopjes oid. En ook de software zit kwalitatief goed in elkaar. Het is natuurlijk niet perfect - de home knop van m'n ipod deugt niet, OSX applicaties lopen wel eens vast, m'n ipod zelf loopt wel eens vast, etc etc etc.

Ik kan me Apple fans wel voorstellen. Maar ik heb een hekel aan mensen die eenzijdig denken, die zichzelf opzettelijk in ťťn van de kampen drukt, of - erger nog - die anderen proberen in hun kamp te drukken. Case in point: voor m'n werk heb ik een macbook nodig (iphone programmeur). Ik had een belachelijk grote Dell laptop. Dus, ik een macbook, en al snel kreeg ik opmerkingen van 'JAH MAC IS TOG BEST WEL GOET HE? HEB JE OOK SPIJT VAN JE WINDOWS LAPTOP?'. Dat soort dingen.

Ik heb zelf zoiets van: rot op - het is een werktuig, ik doe er m'n werk op, en elk OS en elk systeem heeft zijn goede en slechte punten - ga weg.

Ik doe m'n werk met plezier op een Macbook Pro als iPhone ontwikkelaar, en thuis duik ik met plezier achter m'n zelfgebouwde luidruchtige inconsistent-uitziende Windows combinatie, die nooit problemen heeft gegeven tot nu toe.

No u fanboys, no u anti-fanboys, en hou toch eens op met het uitmaken van elkaar van fanboy of gebruiker van inferieure zooi.

Door Tweakers user ZpAz, zondag 4 maart 2012 22:10

It just works. Korter kan je het niet samenvatten waarom mensen "lyrisch" zijn over Apple. Statistieken wijzen uit dat mensen met Apple producten over het algemeen veel meer tevreden zijn over hun producten dan met producten van de concurent.

Dit ten koste van de "tweakbaarheid" van een apparaat, of althans de nood om het te tweaken, en dat is iets wat it-ers vaak wat minder vinden. Heb er al eens een hele blog aan gewijd.

Jammer dat de link waarheen ik verwees op mijn blog ondertussen niet meer bestaat, die beschreef het fenomeen perfect.

edit: nieuwe link gevonden naar dezelfde content, imho een must read.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 maart 2012 22:19]


Door Tweakers user sypie, zondag 4 maart 2012 22:14

Als ik in de klas (als docent) mijn 3 jaar oude MacBook uit de tas trek zie allerlei verbaasde gezichten. Als ik vervolgens vraag wat er is krijg ik als antwoord: "U heeft een Apple computer." Als ik dan moet uitleggen waarom dan ga ik lekker niet zeggen waarom (omdat ik het goed spul vind). Ik vraag dan meestal wat voor auto of huis de betreffende leerling heeft. Dan kan ik zeggen wat ik heb (of ik doe alsof ik iets heb wat minder is dan wat de leerling opnoemt) en zo kan ik eigenlijk de vergelijking weer teruggeven aan de leerling: iedereen maakt zijn keuze en doet met zijn geld wat hij of zij vindt dat het het geld waard is.

Als iemand een BWM wil rijden omdat het een toffe kar is en omdat het lekker stuurt dan ben ik daarmee akkoord. Ben ik dan jaloers? Soms wel, maar dat is alleen maar de buitenkant. De rekening van de wegenbelasting en de brandstof wil ik niet hebben. Bij mijn MacBook net zo, ik heb dat ding gekocht met het idee dat die even mee kon en dat ik mijn ding kon doen op de manier zoals ik dat wil(de) doen.

En uiteindelijk blijft het gereedschap.

Door Tweakers user WeeJeWel, zondag 4 maart 2012 22:14

Mac OS X is minstens zo open om voor te ontwikkelen als Windows, maar de reden dat er minder tweaks voor zijn is omdat er minder tweaks nodig zijn. Het werkt gewoon goed, en is naar mijns inzien ook logischer opgebouwd (Niet heel raar omdat het nieuwer is dan Windows, die veel legacy software moet ondersteunen).

De noodzaak om te tweaken is er gewoon niet. Maar het kan wel, het kan wel.

Door Tweakers user Centropy, zondag 4 maart 2012 22:17

YopY schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:09:
"Hoe herken je een Apple gebruiker?"
Daarbij zijn we dus bijde niet echt herkenbaar, ik had een Ipad (versie 1) na de update naar IOS5 ben ik geswitched naar Android in combinatie met de Asus Transformer (versie 1)

Toch ga ik de Ipad 3 halen, omdat ik het toch tot nu toe de beste tablet vind gezien mijn ervaringen met de Ipad1, ik verneem dat de 3 IOS5 wel goed kan draaien zonder traag te zijn en mij vaak in de steek te laten qua browser.

Waarom kies ik dan voor een Apple tablet, ik vind het in het geval van tablet niet erg om alleen een browser te hebben en 1 of 2 betaalde spelletjes of apps... Van de 16gb die ik ooit had op mijn Ipad1 was ook maar 2gb bezet door mijn eigen content en of apps.

Ofwel ik zie niet in waarom ik mijn tablet wil "tweaken" het doet over het algemeen wat ik wil, en daar koop ik het voor. Ook de build quality vind ik net iets beter, al ik me dan wel afvraag of dat 50% duurder moet zijn dan de concurentie.

Door Tweakers user Centropy, zondag 4 maart 2012 22:26

en is naar mijns inzien ook logischer opgebouwd (Niet heel raar omdat het nieuwer is dan Windows, die veel legacy software moet ondersteunen).

De noodzaak om te tweaken is er gewoon niet. Maar het kan wel, het kan wel.
Dat is voor sommige de case tot aanschaf, voor sommige hun beleving. Het blijft puur een mening en in dit geval de mening van velen.

Ik ben blij en jij zelf ook zo te horen dat Macos jouw needs filled.... er is namelijk niets mooiers dan diversiteit zowel in de ict als in de rest van de mensheid.

Door Tweakers user Archent, zondag 4 maart 2012 23:30

"En door veel opties weg te laten in het OS maakt het meteen ook simpeler en dus makkelijker voor de gemiddelde gebruikers."

Klopt niet geheel. Als 'bovengemiddeld' gebruiker heb ik een aantal hele bijzondere ervaringen gehad waarbij ik opties pas tegen kwam op het precieze moment dat ik ze nodig had. Zo intuÔtief heb ik windows nog niet meegemaakt. Windows 8 krijgt weer een goede kans though ;-)

Met enige kennis van het OS en Unix kun je heel veel meer tweaken dan je zou denken. Maar in het dagelijks leven heb ik dat niet nodig - hoeft het enkel snel en makkelijk te werken, en moet het met minimaal onderhoud superstabiel zijn.

De grote kracht van OSX: OOB prima stabiele functionaliteit. Wil je meer voor minder? Dan bouw je een hackintosh en ben je minstens zo lang bezig met tweaken, rondneuzen en fixen als iedere windows zelfbouwbak. (Challenge accepted, btw :D)

"Apple Jail" ken ik niet. Ja, de mogelijkheden zijn minder onbeperkt. Maar OSX is niet bijzonder lastig om voor te schrijven - je hebt gelijke vrijheid, maar minder programmeurs. Beperkte mogelijkheden zijn voorbehouden aan New World Computing Devices - iOS (of - in iets mindere mate - Android).

Het enige waarin je onder OSX door Apple in beperkt wordt is je hardwarekeuze - en dat is precies wat die stabiliteit garandeert. Minder configuraties == exponentieel minder combinaties die een probleem kunnen opleveren. Alleen de prijsverschillen zijn niet te rechtvaardigen. §600 extra voor 16GB i.p.v. 4 GB ram in een iMac? Dat is §200 per 4GB ram bankje. Een factor 10 meer dan gangbaar. Spectaculait, hilarisch - en maar zeer beperkt te verantwoorden.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 maart 2012 23:39]


Door Tweakers user Rob, zondag 4 maart 2012 23:40

ZpAz schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:10:
It just works. Korter kan je het niet samenvatten waarom mensen "lyrisch" zijn over Apple.
Maar een Windows machine werkt ook gewoon. Net als een televisie en de spoelknop van de wc. Moet ik dan ook lyrisch zijn dat ik mijn wc kan doorspoelen?

Overigens val ik ook niet onder windows-fanboys, linux-fanboys of mac-fanboys. Met alle drie de systemen kan ik goed uit de voeten.

Het grote voordeel van de mac is dat software en hardware door 1 partij worden 'gemaakt'. Het is dus heel goed op elkaar afgestemd. Daarom lees je vaker dat apparaat X op machine Y op de Windows machine niet meteen wil werken. Hetzelfde probleem heeft Linux.

Door Tweakers user ZpAz, maandag 5 maart 2012 00:05

Je eerste zin spreekt je laarste paragraaf tegen ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 00:06]


Door Tweakers user Bowy3r, maandag 5 maart 2012 00:23

Ik heb hier wel een goed voorbeeld voor denk ik. Ik doe nog wel eens wat met muziek; heb een DJ-set en neem ook af en toe een setje op. Man wat was dat een hel op mijn Windows computer. Half uur kloten voor drivers en instellingen en software, waar ik dan nog steeds crappy geluid uit krijg. Had de hoop een beetje opgegeven, en vond het best zo, ging maar door met de dagelijkse bezigheden.

Tijd later wilde ik een Mac kopen. Nee, niet omdat ik mensen er mee rond zie lopen en het mij ook wel cool lijkt om er ťťn te hebben, maar omdat ik zelf al 8+ uur per dag achter windows computers zit en thuis wel iets makkelijkers wil. En wat doe ik nou daadwerkelijk? Voor gamen heb je een console, mail, tekstverwerkers, IDE's (programmeren), DAW (muziekproductie), allemaal te vervangen door programma's met zelfde of betere functionaliteit, en het werkt allemaal gewoon een stuk vlotter.

Hij was besteld en kreeg de Mac Mini een paar dagen later binnen. Wat eerst een ruime mid-tower was, is nu een apparaat nog kleiner dan mijn Xbox 360 slim. Deed de Mini aan, en kon eigenlijk meteen aan de slag (had al een apple ID vanwege mijn iPhone, wat het proces een stukje makkelijker maakte). Alles stond er al op. …cht plug-and-play.

Na het apparaat al een paar dagen tussen mijn twee beeldschermen te hebben staan, bedacht ik mij opeens: zou het nu beter werken? Het was al half 1 op een doordeweekse dag, maar ik kon niet eerder slapen voordat ik dit had uitgeprobeerd. Ik sloot mijn USB geluidskaart aan, deed mijn mixer aan, opende mijn opneemprogramma en ik maakte een kleine mix. Ik was direct verbaasd dat mijn USB geluidskaart, die het zo afschuwelijk deed op mijn Windows computer, het geluid zo goed kon opnemen op mijn Mac Mini.

Daarom hebben ik, en vele andere Apple gebruikers, gekozen voor de Mac. Niet moeilijk doen en google afstruinen voor een antwoord. It just works. Je start het op, en je kan meteen aan de slag. Tweakbaarheid van het OS is net zo groot als in Windows, en ik weet niet waar je het over hebt met de "geslotenheid" van het OS; je kan zelf bepalen waar jij je apps vandaan haalt. Granted, er zijn mensen die het apparaat kopen als statusproduct, maar ik geloof dat het het leven van vele gebruikers een stuk makkelijker hebben gemaakt. In ieder geval die van mij.

Door Tweakers user firebird_1979, maandag 5 maart 2012 05:23

Het is toch gewoon een feit dat als je hardware en software precies op elkaar afstemd, je een enorm robuuste combinatie in handen hebt. Daar is Apple heel erg goed in, maar dat was vroeger al zo met de MSX, de Commodore en kijk eens naar de meeste consoles...

**Ik heb zelf geen Apple hardware, behalve een iPhone. Doe lekker alles met Ubuntu.

Door Tweakers user i-chat, maandag 5 maart 2012 08:54

laat mij dan 'the devils advocate' spelen.
ZpAz schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:10:
It just works. Korter kan je het niet samenvatten waarom mensen "lyrisch" zijn over Apple. Statistieken wijzen uit dat mensen met Apple producten over het algemeen veel meer tevreden zijn over hun producten dan met producten van de concurent.
is dat niet het zelfde met schoenen van een niet nader te noemen italiaans merk, .. ik heb ze ooit eens aan gehad, NOOIT meer, wat een rampen dingen waren dat zeg, bah, dan zit scapino nog beter.... - maar ze waren WEL bling bling :P .....
Dit ten koste van de "tweakbaarheid" van een apparaat, of althans de nood om het te tweaken, en dat is iets wat it-ers vaak wat minder vinden. Heb er al eens een hele blog aan gewijd.
dat zelfde kun je zeggen van ubuntu, met het software center en de universe repo uitegeschakeld is dit net een appstore, en dan is er nog steeds VEEL om uit te kiezen.
---
dezelfde content, imho een must read.
is inderdaad wel een leuk stukje, maar zegt het dan echt zoveel?

ik ben toch bang, dat er niet echt meer ruimte is in deze wereld voor een niet-open-source model, je ziet het aan de constante hacks, het hele stuur dit onderdeel naar tiwan en krijg er over 2 weken duizend terug idee is daar een voorbeeld van, ik verwacht dat er op een moment in de nabije toekomst een punt komt waarbij piraterij zo groot is dat anti-piraterij wetgeving niet meer kan worden gehandhaafd, en dat iedereen alles van elkaar jat, en verbeterd (juist dat gene dat in opensource ontwikkeling heel normaal is) zal in eerste instantie misschien op illigale manier gebeuren, maar uiteindelijk wel de defacto standaard zijn.

mijn vraag is dus: 'hoelang zal het nog duren, voordat we zien dat het heel normaal is om macbuntu te installeren, of winosx ???

stellen we binnen 50 jaar al de vraag wie de beste macintosh bouwd? ... en is een mac dan gewoon een ander type apparaat dan een pc, zou een windows pc tegen dit tijd dezelfde status hebben als een mac nu?

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 09:41]


Door Tweakers user ZpAz, maandag 5 maart 2012 09:33

i-chat schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:54:
laat mij dan 'the devils advocate' spelen.

[...]
is dat niet het zelfde met scholen van een niet nader te noemen italiaans merk, .. ik heb ze ooit eens aan gehad, NOOIT meer, wat een rampen dingen waren dat zeg, bah, dan zit scapino nog beter.... - maar ze waren WEL bling bling :P .....
Ik heb in het hele stukje niet de buitenkant genoemd, dus nee, niet de bling bling.

Een quote van Steve Jobs is hier wel van toepassing:
Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
Elk stukje van het design van Apple apparaten is terug te brengen op hoe het werkt, over het algemeen is het dingen juist weglaten wat samen voor een plezant ontwerp zorgt (heel kort door de bocht) maar de hoofdfunctie ervan is de gebruikerservaring, niet het uiterlijk. Het uiterlijk vloeit voort uit de ervaring die ze willen bereiken, niet andersom.

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 09:39]


Door Tweakers user i-chat, maandag 5 maart 2012 09:44

Ik heb in het hele stukje niet de buitenkant genoemd, dus nee, niet de bling bling.

Een quote van Steve Jobs is hier wel van toepassing:


[...]


Elk stukje van het design van Apple apparaten is terug te brengen op hoe het werkt, over het algemeen is het dingen juist weglaten wat samen voor een plezant ontwerp zorgt (heel kort door de bocht) maar de hoofdfunctie ervan is de gebruikerservaring, niet het uiterlijk. Het uiterlijk vloeit voort uit de ervaring die ze willen bereiken, niet andersom.
nu had ik het ook niet bedoeld als zijnde enkel uiterlijk, want toen ik de krengen aan had (voor een bruiloft van mijn steenstinkendrijke suikeroom ... waar ik overigens niets mee heb), - heb ik werkelijk de halve dag lopen klagen dat ze zo verrot slecht zaten, ' de commentaren die ik heb gehad, ik zou er een blog aan kunnen spenderen' punt voor mij was, als je veel te veel hebt betaald dan zit het per definitie al prettig - al was het maar om je gemoedsrust te behouden......

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 09:46]


Door Tweakers user monstertje.xyz, maandag 5 maart 2012 09:44

Centropy schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:17:
[...]


Toch ga ik de Ipad 3 halen, omdat ik het toch tot nu toe de beste tablet vind gezien mijn ervaringen met de Ipad1.......
Waar heb jij de Ipad 3 in handen gehad? :o

Door Tweakers user ZpAz, maandag 5 maart 2012 10:39

i-chat schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:44:
[...]


nu had ik het ook niet bedoeld als zijnde enkel uiterlijk, want toen ik de krengen aan had (voor een bruiloft van mijn steenstinkendrijke suikeroom ... waar ik overigens niets mee heb), - heb ik werkelijk de halve dag lopen klagen dat ze zo verrot slecht zaten, ' de commentaren die ik heb gehad, ik zou er een blog aan kunnen spenderen' punt voor mij was, als je veel te veel hebt betaald dan zit het per definitie al prettig - al was het maar om je gemoedsrust te behouden......
Als alle argumenten zijn geweest komt er altijd "je hebt te veel betaald" dus daarom vind je het prettig werken argument, en wat kan je daar tegenin brengen?

Het enige wat ik dan zou zeggen is, als de persoon al te veel heeft betaald dan zou hij zich niet "nog een keer laten bedonderen" (jij koopt die schoenen toch ook niet weer?). Waarom zijn Apple klanten dan de meest loyale en merkgetrouwe klanten?

Dat is niet te verklaren met "ze hebben voor apparaat 1 teveel betaald" dus ze betalen graag voor apparaat 2 ook te veel.

Door Tweakers user 6129(15), maandag 5 maart 2012 10:46

ZpAz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:33:
[...]


Ik heb in het hele stukje niet de buitenkant genoemd, dus nee, niet de bling bling.

Een quote van Steve Jobs is hier wel van toepassing:


[...]


Elk stukje van het design van Apple apparaten is terug te brengen op hoe het werkt, over het algemeen is het dingen juist weglaten wat samen voor een plezant ontwerp zorgt (heel kort door de bocht) maar de hoofdfunctie ervan is de gebruikerservaring, niet het uiterlijk. Het uiterlijk vloeit voort uit de ervaring die ze willen bereiken, niet andersom.
Inderdaad, alle Apple producten zijn zo ontworpen dat ze een neutraal 'venster'/doorgeefluik zijn voor de de functies die ze vervullen. De objecten willen je ervaring zo min mogelijk verstoren want het gaat in feite niet om hoe ze er uitzien maar wel om wat ze doen. Daarom dat ze ook zo opvallen tussen de 'normale' laptops.

Zo tot zover mijn enorm gecondenseerde design analyse :).

Door Tweakers user sebastius, maandag 5 maart 2012 12:28

Waarom ik lyrisch ben over Apple? Nou ja, lyrisch ben ik niet. Enthousiast wel. Heeft een paar redenen, twee jaar terug heb ik er al eens over geblogd: Bas z'n knutselblog: Waarom ik Apple liefhebber ben geworden

- It just works
- Integratie Mac, iOS, libraries etc, alles werkt naadloos samen
- Standaard ontzettend leuke creatieve apps, zoals iMovie
- Snelheid (toegegeven, Win7 is ook prima in orde)
- Hoe programma's werken is echt overal hetzelfde en al jaren hetzelfde
- Mooi vormgegeven (niet de hoofdreden maar het helpt wel)

Ik vind ook niet dat ik te veel betaald heb voor mijn spullen. Ik heb een boel geld neergelegd. Dat is zeker. Is dat duur? Een vergelijkbare (volledig geintegreerde!) desktop zou niet veel goedkoper zijn. Een Android telefoon krijg ik spontaan hoofdpijn van. Kan er absoluut niet mee werken.

En in de aanschaf reken ik ook een stukje 'resell-value' mee. Als mijn Mac over een jaartje oid de deur uit gaat brengt hij nog steeds een significante duit in het laatje. Een PC doet dat echt niet...

Let op: ik heb niks tegen Windows, kan er prima mee werken. Heb echt elk OS wel gehad. Ik vind Mac OS en iOS prettig werken. Maar het is niet voor iedereen. Heb je een computer nodig om alleen een beetje te internetten etc, dan hoef je echt geen Mac te kopen. Mag wel. Nodig? Nee.

En ik ben er echt niet van om meningen door te drukken. Een computer is een persoonlijke keuze. Maar ik ben wel overtuigd dat voor bepaalde toepassingen een Mac een verstandige keuze is.

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 12:31]


Door Tweakers user Gaming247, maandag 5 maart 2012 15:25

Ik heb zelf geen Mac, maar sinds ik de biografie van Steve Jobs heb gelezen moet ik zeggen dat ik het toch aardig eens ben met zijn ideeŽn.

- Al die bedrijven met tientallen verschillende producten net wat anders dan elkaar (grootte kans dat ze het allemaal net niet zijn).
- Lelijk ondoordacht design.
- Totaal geen streven naar eenvoud en perfectie.
- Teveel functies op een apparaat die allemaal maar half/stroef werken.

Sinds het lezen van het boek ben ik eens gaan opletten welke producten er echt mooi zijn, dat zijn er helaas niet echt veel, zoals Steve Jobs in zijn biografie schreef:
"Als je een timmerman bent die een prachtige ladenkast maakt, ga je niet een stukje triplex gebruiken aan de achterkant, ook al staat het tegen de muur en zal niemand het ooit zien. Jij weet dat het er is, dus je zal een prachtig stukje hout gebruiken aan de achterkant. Om rustig te kunnen slapen wil je de esthetiek, de kwaliteit overal doorvoeren."
Bij welk bedrijf vind je dat echt terug? Alleen Apple.

Persoonlijk vind ik de HP Envy serie laptops ook heel mooi, maar dan verneuken ze het weer bij de typenummers. (Plus het feit dat ik Windows ook niet fijn vind werken) Kijk het zijn allemaal kleine dingen, maar daar hecht ik ook waarde aan.

Ik wil gewoon:
- Simpel
- Perfect design (Ja het kan perfect zijn zonder dat het aan iedereens smaak voldoet)
- Goed werken

Om dan nog even het laatste punt aan te vullen. Geen flash ondersteuning vind ik het toppunt van goed werken, Adobe heeft zijn zaken niet goed voor elkaar, het vertraagt je computer en het is zo lek als een mandje, en op de gemiddelde Windows pc word je doodgegooid met Flash updates.
Dan nog het punt, tweakbaarheid. Tweakbaarheid is leuk, maar het liefst zit ik er nooit aan, het moet standaard al goed zijn.

Goed heeft Apple geen nadelen? Jawel, het liefste zou ik zien dan Canonical, de maker van Ubuntu, een Iphone, Ipad en Macbook zou maken met Ubuntu, het zo goed zou zijn dat je het niet hoeft te tweaken, maar dat het wel mogelijk is.
Dat gaat toch niet gebeuren, dus dan maar het beste alternatief.

Veel mensen zullen reageren met de vraag waarom Android geen alternatief is, dan val ik weer terug op het eerste lijstje met argumenten; Allemaal ondoordachte designs (hard en software =Sense, Touchwiz) , totaal geen streven naar eenvoud en perfectie, teveel functies op een apparaat die allemaal maar half/stroef werken.
Een Iphone met custom Android 4.0 zou ik geweldig vinden, maarja er is geen enkele Andriod hardwaremaker die echt goed nadenkt over zijn telefoons vind ik.

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 15:30]


Door Tweakers user Rubinski, maandag 5 maart 2012 21:10

Ik heb een 2-tal weken geleden een Mac Mini aangekocht naast mijn laptop die Linux Mint draait. Ik heb jaren met Windows gewerkt en ben daar altijd heel tevreden over geweest. Voor school heb ik Windows VM's draaien en daar heb ik ook nooit problemen mee.

Waarom heb ik een Mac Mini gekocht? Gewoon, omdat het kan. Aangezien ik gestopt ben met gamen heb ik mijn game-pc (Windows) verkocht en met het geld dit gekocht. De hardware in mijn game-pc was beter, maar boeien, meer als surfen, muziek luisteren en wat filmpjes kijken doe ik toch niet.

Ik ben niet echt een fanatiekeling van de Apple-cultuur. In mijn Mac Mini zit maar 2GB RAM en een 5400rpm-schijfje. Het geheugen naar 8GB upgraden kost bij Apple 300 euro ... laat maar zitten dan, ik koop me voor 40 euro wel zelf zo'n setje.

Conclusie: Veel mensen kopen een mac omdat er een appeltje op staat. Als ik me niet vergis zijn er heel wat Apple-fanaten die zeggen:
Once you go Mac, you never go back.
Wel, ik vind het leuk werken, maar ik vind Windows minstens even fijn.

Door Tweakers user ZpAz, dinsdag 6 maart 2012 14:37

Het geheugen naar 8GB upgraden kost bij Apple 300 euro ... laat maar zitten dan, ik koop me voor 40 euro wel zelf zo'n setje.
Bij elk bedrijf is het duurder dan zelf kopen, maar ik weet niet wanneer je vergelijking was, maar in een mini gaan SO-dimm geheugen reepjes, die zijn een stuk duurder dan gewone DDR reepjes. Goed, die zijn nu geen 300 euro meer, maar voor 40 euro haal je die ook niet.

Door Tweakers user Rubinski, dinsdag 6 maart 2012 16:30

ZpAz schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:37:
[...]


Bij elk bedrijf is het duurder dan zelf kopen, maar ik weet niet wanneer je vergelijking was, maar in een mini gaan SO-dimm geheugen reepjes, die zijn een stuk duurder dan gewone DDR reepjes. Goed, die zijn nu geen 300 euro meer, maar voor 40 euro haal je die ook niet.
Toch wel: pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G * 2

Door Tweakers user filenox, dinsdag 6 maart 2012 16:33

ZpAz schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:37:
[...]


Bij elk bedrijf is het duurder dan zelf kopen, maar ik weet niet wanneer je vergelijking was, maar in een mini gaan SO-dimm geheugen reepjes, die zijn een stuk duurder dan gewone DDR reepjes. Goed, die zijn nu geen 300 euro meer, maar voor 40 euro haal je die ook niet.
Natuurlijk maar de upgrade-prijzen die Apple hanteert zijn gewoon belachelijk :) Ik heb zelf een Macbook Pro en een Mini dus ik ben geen Apple hater, ik zeg gewoon hoe het is :)

Door Tweakers user ZpAz, woensdag 7 maart 2012 11:53

Blijkbaar zijn ze nu wel zo geprijst, maar "vroeger" waren ze veel duurder. Is de 300 euro dan van nu of van "toen". Niet dat ik niet denk dat je ze in de winkel goedkoper kan krijgen, dat zeker.

[Reactie gewijzigd op woensdag 7 maart 2012 11:55]


Reageren is niet meer mogelijk